Næringslivstjenester, omsetning etter tjenestetyper

Oppdatert: 21. mai 2024

Neste oppdatering: Foreløpig ikke fastsatt

Strategisk rådgivning og organisasjonsutvikling sin andel av total omsetningen innenfor bedriftsrådgivning
Strategisk rådgivning og organisasjonsutvikling sin andel av total omsetningen innenfor bedriftsrådgivning
2022
31,7
%
Næring 70.2 Bedriftsrådgivning. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
Næring 70.2 Bedriftsrådgivning. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
2022
70.2 Administrativ rådgivning70.210 PR og kommunikasjonstjenester70.220 Bedriftsrådgivning og annen administrativ rådgivning
Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
I ALT32 917,2100,02 313,0100,030 604,2100,0
01 Bedriftsrådgivning31 464,795,62 172,793,929 292,095,7
01.1 Public relations (PR) og kommunikasjonstjenester1 570,34,81 427,661,7142,70,5
01.2 Strategisk rådgivning og organisasjonsutvikling10 431,331,7326,714,110 104,533,0
01.3 Finansiell rådgivning3 251,09,914,90,63 236,110,6
01.4 Human resources management688,52,10,00,0688,52,2
01.5 Rådgivning innenfor markedsføring1 203,73,7278,812,1924,93,0
01.6 Produksjonsledelse961,12,90,00,0961,13,1
01.7 Rådgivning innenfor distribusjon og logistikk1 343,44,10,00,01 343,44,4
01.8 Rådgivning i forbindelse med arbeidsprosesser2 462,47,540,51,82 421,97,9
01.9 Prosjektledese eksklusiv bygg og anlegg1 266,93,875,83,31 191,13,9
01.10 Annen bedriftsrådgivning8 286,025,28,30,48 277,727,0
02 Tjenester tilknyttet oppbygging av merkevarer eller franchisekonsepter0,00,00,00,00,00,0
03 Annet1 452,54,4140,36,11 312,24,3
Standardtegn i tabeller

Utvalgte tabeller og figurer fra denne statistikken

  • Næring 73.2 Markeds- og opinionsundersøkelser. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak
    Næring 73.2 Markeds- og opinionsundersøkelser. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak
    2022
    Millioner kronerAndel
    I ALT1 944,5100,0
    1 Markedsforskning og -undersøkelse1 792,392,2
    1.01 Kvalitative undersøkelser244,712,6
    1.02 Kvantitative ad-hoc undersøkelser433,222,3
    1.03 Kvantitative løpende undersøkelser1 008,151,8
    1.04 Markedsforskning (ikke undersøkelser)106,35,5
    2 Meningsmålinger79,04,1
    3 Annet73,23,8
    Standardtegn i tabeller
  • Næring 71.2 Teknisk prøving og analyse. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak.
    Næring 71.2 Teknisk prøving og analyse. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak.
    2022
    Millioner kronerAndel
    I ALT18 096,2100,0
    1 Tjenester tilknyttet teknisk testing og analyse16 338,890,3
    1.1 Testing og analyse av sammensetning og renhet1 598,08,8
    1.2 Testing og analyse av fysiske egenskaper8 461,446,8
    1.3 Testing og analyse av integrerte mekaniske og elektriske systemer663,63,7
    1.4 Tjenester tilknyttet teknisk inspeksjon av motorkjøretøyer0,00,0
    1.5 Sertifisering1 661,29,2
    1.6 Andre tjenester tilknyttet teknisk prøving, inspeksjon og analyse3 954,621,9
    2 Annet1 757,49,7
    Standardtegn i tabeller
  • Næring 71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak
    Næring 71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet. Omsetning, etter tjenestetype. Foretak
    2022
    71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet71.11 Arkitektvirksomhet71.12 Teknisk konsulentvirksomhet
    Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
    I ALT138 193,8100,010 528,5100,0127 665,3100,0
    1 Arkitekttjenester12 367,98,98 719,582,83 648,42,9
    1.01 Planlegging og tegninger for arkitektoniske formål3 530,02,62 750,526,1779,50,6
    1.02 Arkitekttjenester knyttet til utforming av alle typer byggverk4 294,23,13 849,536,6444,70,3
    1.03 Generelle rådgivende arkitekttjenester3 111,22,31 179,511,21 931,71,5
    1.04 Landskapsarkitektur1 093,70,8675,76,4418,00,3
    1.05 Arkitekttjenester knyttet til restaurering av historiske bygninger338,80,2264,32,574,50,1
    2 By- og arealplanlegging2 354,01,7857,48,11 496,61,2
    3 Ingeniørtjenester91 176,466,0820,27,890 356,270,8
    3.01 Generelle rådgivende ingeniørtjenester18 320,113,3259,92,518 060,214,1
    3.02 Ingeniørtjenester i forbindelse med byggeprosjekter9 606,47,0359,93,49 246,57,2
    3.03 Ingeniørtjenester innenfor kraft og energi20 635,814,917,70,220 618,116,2
    3.04 Ingeniørtjenester innenfor samferdsel9 792,17,17,70,19 784,47,7
    3.05 Ingeniørtjenester innenfor vann, kloakk og drenering2 676,71,9121,11,22 555,62,0
    3.06 Ingeniørtjenester innenfor industri og produksjon5 454,33,90,00,05 454,34,3
    3.07 Ingeniørtjenester innenfor telekommunikasjon og kringkasting3 267,82,40,00,03 267,82,6
    3.08 Ingeniørtjenester innenfor gjenvinning av avfall1 284,10,90,00,01 284,11,0
    3.09 Ingeniørtjenester innenfor andre prosjekter7 386,75,30,00,07 386,75,8
    3.10 Konsulenttjenester knyttet til kart/landmåling1 686,11,218,30,21 667,81,3
    3.11 Annen type ingeniør- og teknisk konsulenttjenester11 066,48,035,70,311 030,78,6
    4 Prosjektledertjenester for konstruksjon av byggetekniske arbeider9 403,26,879,30,89 323,97,3
    5 Geologiske, geofysiske og lignende konsulenttjenester17 265,312,50,00,017 265,313,5
    9 Annet5 626,84,152,00,55 574,84,4
    Standardtegn i tabeller
  • Næring 69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
    Næring 69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
    2022
    69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning69.201 Regnskap og bokføring69.202 Revisjon69.203 Skatterådgivning
    Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
    I ALT37 446,3100,019 701,5100,017 744,8100,00,0.
    01 Revisjon9 501,925,4175,40,99 326,552,60,0.
    02 Regnskap21 855,858,418 492,993,93 362,919,00,0.
    02.1 Regnskapstjenester eksklusiv selvangivelser4 320,011,53 385,117,2934,95,30,0.
    02.2 Bokføringstjenester11 311,430,210 523,553,4787,34,40,0.
    02.3 Teknisk bistand ved utarbeidelse av regnskap og ligningspapirer3 394,19,12 351,411,91 042,75,90,0.
    02.4 Lønningstjenester2 831,07,62 232,911,3598,13,40,0.
    03 Skatterådgivning inklusiv selvangivelser2 791,47,5849,94,31 941,510,90,0.
    04 Rådgivning i forbindelse med insolvens/konkurser57,80,252,50,35,30,00,0.
    06 Omsetning fra annen teknisk rådgivning1 288,03,3248,61,2911,24,9128,2100,0
    05 Annet3 239,48,7130,80,73 108,617,50,0.
    Standardtegn i tabeller
  • Næring 69.1 Juridisk tjenesteyting. Omsetning etter tjenestetype. Foretak
    Næring 69.1 Juridisk tjenesteyting. Omsetning etter tjenestetype. Foretak
    2022
    Millioner kronerProsent
    I ALT23 753,9100,0
    01 Juridisk rådgivning og representasjon innen strafferett1 927,18,1
    02 Juridisk rådgivning og representasjon innen forretningsrett13 610,357,3
    03 Juridisk rådgivning og representasjon innen arbeidsrett1 654,47,0
    04 Juridisk rådgivning og representasjon innen sivilrett4 622,719,5
    05 Tjenester knyttet til patenter og opphavsrettigheter256,31,1
    06 Notartjenester2,30,0
    07 Tjenester som involverer voldgift eller mekling439,61,9
    08 Juridiske tjenester tilknyttet auksjoner0,00,0
    09 Andre Juridiske tjenester1 093,74,6
    10 Annet147,50,6
    Standardtegn i tabeller
  • Næring 78 Formidling og utleie av arbeidskraft. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
    Næring 78 Formidling og utleie av arbeidskraft. Omsetning etter tjenestetype. Foretak.
    2022
    78 Arbeidskrafttjenester78.100 Rekruttering og formidling av arbeidskraft78.200 Utleie av arbeidskraft
    Millioner kronerAndelMillioner kronerAndelMillioner kronerAndel
    I ALT54 553,9100,02 954,9100,051 599,0100,0
    01 Rekruttering av arbeidskraft5 445,710,01 936,565,53 509,36,8
    01.01 Rekruttering av ledende personale1 728,63,2797,927,0930,71,8
    01.02 Rekruttering av øvrig personale3 717,16,81 138,638,52 578,55,0
    02 Utleie av arbeidskraft47 249,486,6827,828,046 421,690,0
    02.01 Databehandling og telekommunikasjon1 136,42,19,00,31 127,42,2
    02.02 Annet kontorarbeid2 875,45,332,81,12 842,55,5
    02.03 Butikkarbeid, engroshandel og annet salgsarbeid459,30,8152,65,2306,70,6
    02.04 Industri og produksjon9 290,017,0380,312,98 909,817,3
    02.05 Hotell, restaurant og kjøkken/kantine898,51,66,40,2892,11,7
    02.06 Helse6 130,511,20,00,06 130,511,9
    02.07 Transport, lager og logistikk2 814,35,269,22,32 745,25,3
    02.08 Bygg og anlegg10 945,720,15,90,210 939,721,2
    02.09 Annet12 699,423,3171,75,812 527,724,3
    03 Andre tjenester i forbindelse med formidling av arbeidskraft1 470,82,7122,14,11 348,62,6
    04 Annet388,00,768,42,3319,60,6
    Standardtegn i tabeller

Om statistikken

Formålet med statistikken er å gi detaljert informasjon om tjenestetypene som produseres i ulike næringer innen informasjon- og kommunikasjon og forretningsmessig tjenesteyting. Statistikken er basert på registerdata fra a-ordningen, spørreundersøkelser og andre kilder som f.eks. årsregnskap. Statistikken er tilknyttet Næringenes økonomiske utvikling statistikk (NØKU).

Foretak

Næringenes økonomiske utvikling statistikk (NØKU) er foretak lik juridisk enhet til og med årgang 2021.

Fra og med årgang 2022 er foretak definert som følger: Foretak består av den minste kombinasjon av juridiske enheter som utgjør en organisatorisk enhet som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet, særlig med hensyn til anvendelsen av sine løpende ressurser. Et foretak utøver én eller flere aktiviteter på et eller flere steder. Et foretak kan bestå av en enkel juridisk enhet.

Juridisk enhet

I Standard for næringsgruppering (SN) er juridisk enhet definert juridiske personer som er anerkjent i henhold til nasjonal lovgivning, uavhengig av de personer eller institusjoner som eier eller er medlemmer av dem, eller fysiske personer som utøver økonomisk virksomhet som personlig næringsdrivende. Eksempel på juridiske enheter er aksjeselskap, ansvarlig selskap, enkeltmannsforetak etc. Juridisk enhet utgjør registreringsenheten i Enhetsregisteret

Omsetning

Omsetning er definert som enhetens driftsinntekter fratrukket offentlige tilskudd, spesielle offentlige avgifter vedrørende salget og gevinst ved salg av anleggsmidler. Skatter og avgifter er inkludert, men ikke merverdiavgift.

Gjeldende standard for næringsgruppering (SN2007) bygger på EUs næringsstandard NACE Rev. 2. Den finnes på www.ssb.no/nace/

Se Næringsstandarden for en beskrivelse av de ulike næringene.

Tjenestetyper

Tjenestetypene fordeles etter samsvarer til EU sin nye produktklassifisering (CPA) EF nr. 251/2009, med hensyn til de dataserier som skal utarbeides for statistikk over foretaksstrukturer og de nødvendige tilpasninger etter revisjonen av den statistiske produktfordeling etter næring.

Næringslivstjenester, omsetning etter tjenestetyper

Foreløpig ikke fastsatt

423 Seksjon for næringslivets strukturer

Nasjonalt nivå.

Statistikken publiseres årlige. Normalt ca. 17 måneder etter referanseårets utløp.

Rapportering til Eurostat

Etter ny Rådsforordning skal det rapporteres årlig for næringene 58.2, 62, 63.1, 73.1 og 78, mens næringene 69.1, 69.2, 70.2, 71.1, 71.2 og 73.2 rapporteres annet hvert år.

Mikrodata, informasjon om utvalgsenheter og populasjon lagres midlertidig i programspråket SAS og langtidslagres som tekstfiler.

Statistikken utarbeides for alle aktiviteter innenfor de spesifikke næringsområde. Disse næringer dekker en del av aktiviteter innenfor informasjon og kommunikasjon tjenester, faglig, vitenskapelig og tekniske aktiviteter, markedsføring og arbeidskrafttjenester.

Statistikken tilfredsstiller kravene i EUs forordning (EU) 2019/2152 av 27. november 2019 om europeisk næringslivsstatistikk (EBS).

Statistikken ble første gang publisert i 2006, for referanseåret 2004

Statistikken benyttes bl.a. av offentlige etater og ulike bransjeforeninger. Statistikken brukes også til å gi vektinformasjon i forbindelse med utvikling av nye prisindekser innen forretningsmessig tjenesteyting. Nasjonalregnskapet etterspør mer detaljert statistikk innen tjenestesektoren og vil derfor være en viktig bruker av tallmaterialet.

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl.08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest 3 måneder før i Statistikkalenderen.

Likebehandlingsprinsippet

Statistikken er en del av datainnsamling til Næringenes økonomiske utvikling som dekker de fleste næringer. Statistikken omfatter opplysninger om omsetning. Data brukes som grunnlag for beregning av vekter i forbindelse med utarbeidelse av prisindekser for tjenestenæringene. Nasjonalregnskapet etterspør mer detaljert statistikk innen tjenestesektoren og vil derfor være en viktig bruker av tallmaterialet.

Statistikkloven av 21. juni 2019 nr. 32, §10 og §20

Europaparlament- og rådsforordning (EU) 2019/2152 av 27. november 2019 om europeisk næringslivsstatistikk (EBS)

Statistikken er inndelt etter standard for næringsgruppering og omfatter næringene:

Næring 58.2 Utgivelse av programvare.

Næring 62 Tjenester tilknyttet informasjonsteknologi

Næring 63.1 Databehandling, datalagring og tilknyttede tjenester, drift av web-portaler

Næring 69.1 Juridisk tjenesteyting.

Næring 69.2 Regnskap, revisjon og skatterådgivning.

Næring 70.2 Administrativ rådgivning

Næring 71.1 Arkitektvirksomhet og teknisk konsulentvirksomhet

Næring 71.2 Teknisk prøving og analyse

Næring 73.1 Annonse- og reklamevirksomhet.

Næring 73.2 Markeds- og opinionsundersøkelser

Næring 78 Arbeidskrafttjenester

De aller fleste foretak innenfor de ovennevnte næringene er med i populasjonen dersom de er registrert med aktiv virksomhet i Norge i statistikkåret.

Unntaket er foretak innenfor stats- og trygdeforvaltningen, fylkeskommuner og kommuner. Disse foretakene må ikke forveksles med foretak innenfor statens forretningsdrift, statlig eide foretak, statsforetak, kommunal forretningsdrift og selvstendige kommuneforetak som er med i statistikken dersom de driver virksomhet som faller inn under næringene over.

Observasjonsenheten er foretak.

Data innhentes direkte fra foretakene gjennom en egen skjemaundersøkelse. I tillegg hentes informasjon om omsetning fra det enkelte foretak fra næringsspesifikasjon fra skatteetaten.

utvalg

Populasjonen består av alle aktive foretak i næringsområdene i statistikkåret. Populasjonen inndeles i strata etter næring og antall sysselsatte. Basert på disse strataene trekkes et representativt utvalg av foretak med en bedrift. Det er satt en cut-off grense på 300.000 kroner i årlig omsetning. Foretak som har tilknyttet mer enn 1 lokalt avgrenset funksjonell enhet) inkluderes automatisk i utvalgets. Innenfor enkelte strata kan dette i praksis bety at det totalt blir fulltelling.

Fra foretakene i utvalget innhentes omsetning fordelt på ulike tjenestetyper. For de andre foretakene innhentes total omsetning fra strukturstatistikken.

Datainnsamling

Foretakene i utvalget får tilsendt digitale skjema til innrapportering gjennom Altinn før sommeren. Foretak som ikke svarer ilegges tvangsmulkt. Gjennom skjemaene hentes det inn detaljert informasjon om foretakenes økonomi, som sammen med næringsoppgave, samt sysselsettingstall fra a-ordningen, danner et fullstendig grunnlag for variablene det produseres statistikk for. Foretakene blir bedt om å fordele de økonomiske størrelsene på produkttype.

Editering og beregninger

Både skjemaopplysninger og næringsoppgaver kontrolleres og editeres. Årsregnskapet er en viktig kilde for dette arbeidet. Editering av datamaterialet foretas etter kontroller mot fjorårstall, andre tilgjengelige kilder som for eksempel Internett og etter rådføring med oppgavegiver der det er nødvendig.

For de foretakene i utvalget, hvor det foreligger fullstendig næringsoppgave med tilleggsskjema, er ingen variabler estimerte.

For foretakene utenfor utvalget hentes total omsetning fra strukturstatikken. Omsetningen brytes ned på de ulike tjenestetyper etter nøkler basert på foretak i utvalget i samme strata (næring og sysselsettingsgrupper).

ikke relevant

Ansatte i SSB har taushetsplikt.

SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.

SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket, eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.

Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.

For å sikre konfidensialitet benyttes metoden «avrunding» i denne statistikken.

Tall foreligger fra 2004.

Fra og med 2015-årgangen er skjemaene levert på Altinn. Resultatene fra en statistisk undersøkelse vil likevel kunne inneholde måle- og bearbeidingsfeil.

Målefeil oppstår ved at oppgavegiveren på grunn av glemsel, misforståelse av spørsmål eller lignende gir feil svar. Et vanlig eksempel er tall som oppgis i hele kroner i stedet for 1 000 kroner. Bruk av kjente begreper og lett tilgjengelig rettledning reduserer denne typen feil.

Bearbeidingsfeil er feil ved koding eller feil som oppstår ved overføring av opplysninger fra spørreskjemaet til maskinlesbart medium eller under revisjonen

I skjemabaserte undersøkelser vil det normalt være et visst frafall. Med frafallsfeil mener vi feil som enten skyldes enhetsfrafall, dvs. at enheten har unnlatt å svare, eller partielt frafall, dvs. at enheten har levert ufullstendig utfylt skjema. Enhetsfrafall skyldes forhold som nedleggelser, konkurser, fusjoner, fisjoner, ferier, feil i utsendingen, nekting o.l. Partielt frafall kan skyldes forglemmelser, mangel på data eller andre forhold.

Frafall av viktige enheter blir fulgt opp i den manuelle etterkontrollen. Andre foretak som ikke returnerer sine skjema, behandles på samme måte som foretakene som ikke er med i utval.

Med utvalgsfeil menes usikkerheten som forårsakes av at tallene er produsert på grunnlag av et utvalg enheter og ikke hele populasjonen. Utvalgsfeilen måler altså det forventede avviket mellom hva utvalget gir for resultat, og hva vi ville fått dersom hele populasjonen ble undersøkt. Det er så langt ikke gjort beregninger av størrelsen på utvalgsfeilen i denne undersøkelsen.

Skjevheter i utvalget (f.eks. misvisende stratifisering) kan medføre feil for de variablene hvor det ikke er innhentet opplysninger for alle enhetene i populasjonen. Man antar eksplisitt ved imputeringen at foretak utenfor utvalget har lik produktstruktur som foretakene i utvalget.

Flere administrative registre er sentrale i arbeidet med å produsere denne statistikken. Bedrifts- og foretaksregisteret benyttes både til å definere populasjonen og til å hente inn kjennemerker og opplysninger. Enhetsregisteret i Brønnøysund og Momsregisteret benyttes til å hente inn opplysninger om enhetene. Dette gir grunnlag for to typer registerfeil som kan påvirke usikkerheten i statistikken.

Det vanligste er feil som følge av etterslep i registreringene. Slike etterslep kan skyldes forsinket rapportering til registrene eller det faktum at endringer normalt registreres noe tid etter at de har inntruffet. Konsekvensen er at registrene ikke er fullstendig oppdatert til enhver tid, noe som f.eks. kan føre til skjevhet i utvalget eller at foreldede opplysninger benyttes som datagrunnlag i statistikken.

Kjennemerker som næringskode, tilstand o.l. i Bedrifts- og foretaksregisteret ligger også til grunn når utvalget trekkes. Kvaliteten på disse kjennemerkene vil være avgjørende for inndelingen av populasjonen i hensiktsmessige strata, og dermed påvirke kvaliteten på det grunnlaget som utvalget trekkes fra.

Ikke relevant

Kontakt

Maria Asuncion Campechano

maria.campechano@ssb.no

40 81 14 21