Podkastlytting er fortsatt populært blant nordmenn. Ifølge de nyeste tallene fra Norsk mediebarometer 2023, lytter 16 prosent av befolkningen til podkaster i løpet av en gjennomsnittsdag. Tjenester som Spotify og NRK Radio topper listen over de mest populære podkastplattformene.

Spotify er den mest populære tjenesten for å lytte til podkast. Blant lyttere bruker 48 prosent Spotify til podkastlytting. NRK Radio er den nest mest populære podkasttjenesten, med 31 prosent av lyttere.

Dette er de tjenestene som brukes av flest podkastlyttere:

  1. Spotify (48 prosent)
  2. NRK (31 prosent)
  3. PodMe (14 prosent)
  4. Apple podkast (12 prosent)
  5. YouTube (11 prosent)
  6. Podimo (4 prosent)
  7. Google Podkast (2 prosent)

Figur 1. Andel av podkastlyttere som hører på podkast på ulike apper eller nettsider en gjennomsnittsdag. 2023. Prosent

Flere velger å betale for podkaster

75 prosent av unge voksne mellom 16 og 24 år som lytter til podkast er også Andelen for betalende lyttere inkluderer både de som betaler for et abonnement på strømmetjeneste (eksempelvis Spotify) og de som betaler for et enkeltkjøp., en økning på åtte prosentpoeng fra 2022. Dette er den høyeste andelen betalende lyttere når vi ser på aldersgrupper. Unge voksne mellom 16 og 24 år er også de som i størst grad benytter seg av Spotify til å høre både musikk og podkast.

Andelen som lytter til gratis podkast øker med stigende alder, og blant podkastlyttere mellom 45 og 66 år lytter 59 prosent til gratis podkast. I samme aldersgruppe lytter 52 prosent til betalt podkast en gjennomsnittsdag. 

Figur 2. Andel av podkastlyttere over 15 år som lytter til betalt og gratis podkast en gjennomsnittsdag, etter kjønn og alder. 2023. Prosent